Vil bygge nullutslipps hurtigbåt

KONSEPT: Slik ser produsentene for seg at Zeff-fergene vil se ut. FOTO: Norled (illustrasjon).
I dag står norske hurtigbåter for én prosent av den samlede oljeforbrenningen i Norge
KONSEPT: Slik ser produsentene for seg at Zeff-fergene vil se ut. FOTO: Norled (illustrasjon).
I dag står norske hurtigbåter for én prosent av den samlede oljeforbrenningen i Norge
Ferjekonspetet Zeff (Zero Emission Fast Ferry) får tildelt en stor utviklingskontrakt av PilotE, opplyser Norled i en pressemelding.
PilotE er et samarbeid mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova som deler ut 110 millioner kroner til seks utviklingsprosjekt i maritim sektor.
– Vi har bygget verdens første elektriske ferge og er tildelt kontrakten for verdens første hydrogenferge, sier Sigvald Brevik, teknisk direktør i Norled i pressemeldingen.
– Som det ledende rederiet på hurtigbåter i Norge, og verdens femte største hurtigbåtoperatør, blir dette et nødvendig og viktig steg for oss å gå også innen hurtigbåtsektoren, legger han til.
Selskapet har som mål å få ferdigutviklet fergen i løpet av 2019, og håper at den vil nå markedet så tidlig som 2020.
De nye fergene er designet av selskapene Hyon, LMH Marin, Servogear, Norled og Selfa Arctic.
I dag står hurtigbåtene for én prosent av den samlede oljeforbrenningen i Norge. I løpet av en tiårsperiode er målet å redusere utslippene ned mot null.
De nye båtene vil seile mellom 25 og 45 knop og omtrent halvere energiforbruket sammenliknet med dagens ferger, ifølge pressemeldingen.
Samtidig vil de batteri- og hydrogendrevne fergene seile uten CO₂-, NOX- og SOX-utslipp.